donderdag 15 december 2011

Een kadootje weggeven? Doe ik! Jij ook?

Mijn bijdrage voor de Dutch swappers Advent kalender!
Benieuwd naar wat swappen is, en wie de Dutch swappers zijn? --> KLIK

Het is bijna kerst, en voor sommige mensen is dat een gelegenheid om een kadootje weg te geven. Wij vieren zelf Sinterklaas, maar eigenlijk voor alle feestige gelegenheden is dit een leuk kadootje om weg te geven.

Let op!

Ken je iemand die het leuk vindt om koekjes te bakken? Ken je iemand die houdt van lekkere dingen eten? Wil je gewoon zomaar een kadootje weggeven?
Ik leg het uit, blijf bij de les! :)

Men neme:
♥ 150 gram bloem
♥ 1 theelepel bakpoeder
♥ een snufje zout
♥ 70 gram havermout
♥ 75 gram witte basterdsuiker
♥ 75 gram donkerbruine basterdsuiker
♥ 100 gram gewone m&m's (zonder pinda)
♥ 75 gram ongezouten pinda's
♥ 100 gram chocolade (puur, melk, wit... Wat jij lekker vindt)
♥ 1 ei
♥ 90 gram vloeibare boter (bleuband oid)

Je kunt bijv ook de gewone m&m's vervangen door die met nootjes erin, en dan de 75 gram pinda's weg laten. Alleen zijn die balletjes wat minder makkelijk te kneden, de koekjes worden dikker. En, natuurlijk kun je ook andere nootjes nemen, hazelnoot, amandelen etc.

(Het ei en de boter missen op de foto, sorry ;) )

De chocola hak je in stukjes, ik deed het zelf met een mes, maar dit kan natuurlijk ook in een foodprocessor.


De droge ingrediënten mengen:


Daarna het ei en de boter erbij, en wederom mengen:

(gewoon met de hand of een spatel, niet met een mixer!)

Je maakt er balletjes van en drukt deze plat, van de totale mix kun je ongeveer 30 koekjes bakken. De koekjes maak je ongeveer 1cm a 1.5cm dik. Tijdens het bakken lopen ze nog wel iets uit, dus leg ze niet te dicht naast elkaar!


En dan na 14 minuten bakken op 180 graden, en dan heb je dit:

Ja, natuurlijk, leuk om in te pakken een paar koekjes.
Kun je een heel feestelijk gezellig pakketje van maken, paar strikjes erom in een gezellig zakje.

Maar... Dit kan ook!!

Hier kun je iemand blij mee maken!
Het enige wat de krijger hoeft te doen is 90gram (vloeibare) boter en 1 ei toevoegen, en daarna op 180 graden bakken 14 minuten lang. (De koekjes zijn nog een beetje zacht als ze uit de oven komen, als ze een beetje afgekoeld zijn zijn ze heerlijk knapperig!)

Hoe je dit maakt?
Gewoon alle droge ingrediënten op de volgorde zoals hierboven beschreven in een leuke weckpot. Het handigst is dit met een trechtertje, ik maak deze zelf van aluminiumfolie, maar die zijn er natuurlijk ook wel gewoon te koop. Laag voor laag stamp je dit even aan, ik deed dit met een flessenlikker, hardstikke handig! De weckpot die ik gebruikte is van de marskramer, inhoud 1 liter. Hij is zo.n 15cm hoog.

Nu staat er in de titel, "Een kadootje weggeven, doe ik!".
Dus, deze pot met ingrediënten is voor jou!
Wat je moet doen om te winnen?
Het enige wat ik vraag is een reactie onder deze post.
Natuurlijk is het leuk als je volgt, en er op jouw blog ook over schrijft, maar dit is zeker niet noodzakelijk!
Donderdag 22 december, om 20u, is de trekking. Doe je mee?

Benieuwd naar alle andere bijdrages?
Check onze advent kalender!



46 opmerkingen:

  1. denk dat dit recept in het kookboek van de dochters terecht zal komen, zal het ze morgen laten lezen!!! voor nu welterusten en superbedankt voor je bijdrage!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een latertje voor mij, dus ik dacht ik spiek alvast even...Superleuk recept! Lijkt me lekker, ga ik in de kerstvakantie eens maken met ons zoontje! Dus die pot zou goed van pas komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad een ideaal kerstvakantierecept! Ga dat ook doen met de jongens, leuk! Vooral de m&m's zullen het hem doen, denk ik. Bedankt voor het recept!
    En natuurlijk doe ik ook graag mee voor de give-away.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk idee. Hoe groot is de weckpot die je gebruikt? het lijkt me een leuk kerstcadeautjes voor de juffies van mijn kinderen, maar het lijkt me ook leuk om de pot al kant en klaar te hebben staan als we opeens koekjes willen bakken.
    Groetjes,
    Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke bijdrage! Wij houden wel van een koekje of twee :-) En zelf bakken is ook altijd feest!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jantina, hoe kun je me dit nou aandoen!!!! Wel opgewekt meebabbelen in het Afval-topic, maar ondertussen een megamakkelijk en (als ik dat zo inschat, en dat kan ik goed want ik ben een koekjes- en chocolade-expert) megalekker recept weggeven op je blog. Zucht. Ik geef het op, ik ren nu naar de overkant (de winkel) voor M&M's. Je wordt bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat leuk!!!!!! hmmmmm heerlijke koekjes zien dat eruit :o) ik wil wel een kansje wagen op een ingrediëntenpot :oD heel origineel! Ik denk er zelfs over om het na te maken als cadeautje voor mijn schoonzus!
    Echt superorigineel!!! Ik heb op het blog 'zo mooi, zo leuk' (http://zomooizoleuk.blogspot.com/) een berichtje achtergelaten dat ze je idee eens moet vermelden :o)

    volger was ik al maar ik zet nog een linkje op mijn give-away pagina!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mmm, ziet er lekker uit! En die pot met ingrediënten is eigenlijk te mooi om aan te spreken. Bedankt voor het recept! xx Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jammie jammie! Wat een leuk recept en die pot ziet er ook uit om op te eten!!! Dus doe mij die maar ;o) Echt leuk om te geven, ik zag wel vaker van dit soort potten langskomen maar deze ziet er erg appetijtelijk uit. Groetjes Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Briljant!! Leuk om met die kleine van mijn zus te doen. Mooi om kado te geven ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk idee! Ook dat je niet alleen een recept hebt gemaakt, maar ook een kado idee erbij! Ziet er leuk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een supergaaf idee om het zo te geven!!! Ik zat juist nog te zoeken naar dit soort dingetjes, kom je hiermee aan :) Dankjewel!! Ik doe zeker mee voor de giveaway!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wouwiedepouwie! Natuurlijk wil ik hier aan mee doen! Wat leuk en lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk zeg, zo'n recept mét give-away voor de adventskalender! De koekjes zien er heel lekker uit en ik zal ze in de vakantie zeker gaan proberen met de kinders! Dus.....die pot komt zeker van pas!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. jummy, jummy, jummy! Wat ziet het er leuk en lekker uit! Hiervoor wil ik wel een poging wagen om mee te doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat geweldig leuk! Ik wil graag meedoen voor de give-away, maar ga die koekjes ook zelf maken, denk ik.
    En als ik die pot niet win, koop ik zelf een mooie pot om zo'n cadeautje te geven. Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat is dit leuk zeg!!!! Ik ga dit recept zeker maken met de kinderen in de kerstvakantie, dank je wel!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hmm ziet er zo lekker uit!
    Kon het niet laten om deze winactie te laten staan. Hier zouden we allemaal (heel het gezin) blij mee zijn! ♥

    Liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mmmmmmm... de inhoud van de pot, zie ik wel zitten, doe graag mee, zal een link zetten op mijn lekkerbekkenblogje ;-)
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hmmm, lekker, ik doe mee en plaats een linkje op mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Superleuk idee. Ik ga zo'n pot aan mijn kids geven. Dus als ik er eentje kan winnen zou dat helemaal fijn zijn natuurlijk.
    Ik twijfel nog even of ik het op mijn blog ga zetten, want dan zien ze het misschien.
    Ik ga je wel volgen. Ben hier nu gekomen via de adventkalender. Ook erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een superleuk cadeau-ideetje! Lijkt me heel erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ooohhhh die zien er echt verschrikkelijk lekker uit!!!en echt een super idee om ze zo cadeau te geven!!!
    Ik(en met mij, al mijn kids) doe heel graag mee met jou lekkere give away!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Geweldig leuk cadeautje om te geven en te maken, en te eten natuurlijk. In een huis vol snoepers ga ik dit zeker proberen in de vakantie (groei, groei, groei). Dank je wel voor het leuke idee (incluis weckpot, kringloop here I come). Doe graag mee aan de give-away.
    groetjes, Marije

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Supertof idee, hé! Ik heb vorige week ook zo'n pot gemaakt voor een vriendin!

    Volgende keer probeer ik jouw recept, misschien worden ze dan NOG lekkerder! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mmm, ziet er lekker uit! En die pot met ingrediënten is eigenlijk te mooi om te gebruiken, graag doe ik mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. wat een tof idee, een heel mooie kado om te geven.
    ik doe graag mee en zet ook een linkje op onze blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wow wat een super idee. helaas is het zondag anders was ik nu al naar de winkel gerend voor de ingredienten een een wekpot

    Moniek

    BeantwoordenVerwijderen
  29. o ook dit is al zo`n geweldige bijdrage bedankt daarvoor, en tuurijk doe ik mee met de give away super leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Super leuk ik doe graag mee.
    Ik zet een berichtje op mijn site,
    Ik ben ook druk doende met koekjes bakken .Kadootje voor de oma's en oud oma's.tzou natuurlijk leuk zijn er nog een voor mijzlf te winnen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wow dat ziet er echt te gek uit! zeker leuk om eens te maken. en om te proeven! ik doe mee met de give away! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Lijkt me lekker, Ik doe mee met de give-away. Ik geef ook wel eens zo'n pot met ingredienten cadeau aan mijn vriendinnen

    BeantwoordenVerwijderen
  33. super leuk ik doe mee en ben gaan volgen
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  34. wat leuk! Dat vind ik zo leuk aan deze blog-hop dat er allemaal verschillende dingetjes te doen zijn, bedankt voor je bijdrage!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat een ontzettend leuk en origineel kado om weg te geven.
    Ik wil dolgraag meedoen aan je give-away.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat superleuk! Die onthouden we, en voor die leuke pot-met-inhoud doe ik graag mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. wow leuke pot
    ik ga dit aanstaande donderdag
    eerst winkelen met mijn nichtje daarna ga ik samen met haar dit denk ik uit proberen.
    jammer dat de maskramer hier niet in de buurt zit.
    ben zelf dol op koken en bakken.

    groetjes mariska/daddysgirl1987

    BeantwoordenVerwijderen
  38. je hebt iemand geinspireerd: http://mnieks.blogspot.com/2011/12/eerste-bericht-en-zelfgemaakte-koekjes.html
    (en ze is nu ook lid geworden van swap-bot)

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Wat een geluk dat ik dit op tijd zag! Tuurlijk doe ik mee! Joepie!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ohh, wat een leuk idee, ja, ik doe graag mee. Dit is leuk wanneer mijn neefjes komen logeren, kunnen ze in de keuken kliederen.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ohh, wat een lekker recept! Dat lijkt me nu eens leuk om met mijn dochter te maken. Dat is toch al zo'n keukenprinses.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Dat ziet er lekker uit, en zo'n weckpot is inderdaad een leuk cadeautje om weg te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Dank je wel voor dit heerlijke recept! Heb ze gister met mijn kids gemaakt voor het kerstdiner, ze zijn goed in de smaak gevallen! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Bedankt voor het super leuke idee! Ik heb deze week meteen twee leuke weckpotten met alle ingredienten erin gemaakt. Hele mooie cadeautjes! En dit weekend nog lekker voor mijzelf bakken. Ik zal binnenkort de foto's op mijn blog plaatsen.

    Groetjes Margaret

    BeantwoordenVerwijderen

Hier word ik weer bij van, dankjewel! ♥